Treceți la conținutul principal

Evolutia tehnologiei si procesul educational

   
Cel mai important rol în influenţarea vieţii contemporane îl deţine astăzi, incontestabil, tehnologia. Puterea mediului tehnologic a devenit atât de evidentă, încât oamenii resimt cu toţii o presiune strivitoare în existenţa cotidiană din partea unui sistem integrator.
În urmă cu caţiva zeci de ani educaţia primită în şcoală putea să fie, în cele mai multe cazuri,  suficientă pentru întreaga viaţa a unui individ, astăzi situaţia schimbându-se dramatic.               Educaţia omului modern trebuie să depăşească stadiul de educaţie orientată pe nivel (limitată ca număr de cursanţi şi perioadă de timp) şi să se orienteze către o educaţie continuă, capabilă să îl pregatească pe individ oriunde    s-ar afla şi nelimitat în timp.                Nu demult, calculatorul era un obiect rar şi exotic, fiind considerat un lux la care mulţi oameni din România nici nu îndrăzneau să viseze şi spuneau că este ceva inutil pentru omenire, o pierdere de timp.                 Însă anii au trecut, iar mentalităţile românilor au fost schimbate, în prezent lucrurile stând într-o altă lumină, de data aceasta favorabilă tehnologiei.

Avantajele tehnologiei in cadrul procesului educational:
  • Stimularea capacităţii de învăţare inovatoare, adaptabilă la condiţii de
  • schimbare socială rapidă;
  • Creşterea randamentului însuşirii coerente a cunoştinţelor prin aprecierea
  • imediată a răspunsurilor elevilor;
  •  Întarirea motivaţiei elevilor în procesul de învăţare;
  •  Instalarea climatului de autodepăşire, competitivitate;
  •  Dezvoltarea culturii vizuale;
  •  Conştientizarea faptului că noţiunile învăţate îşi vor găsi ulterior utilitatea;
  •  Facilităţi de prelucrare rapidă a datelor, de efectuare a calculelor, de afişare a rezultatelor, de realizare de grafice, de tabele;
  •  Introducerea unui stil cognitiv, eficient, a unui stil de muncă independentă;
  •  Asigură alegerea şi folosirea strategiilor adecvate pentru rezolvarea
  • diverselor aplicaţii;
  •  Asigurarea unui feed-back permanent, profesorul având posibilitatea de a
  • reproiecta activitatea în funcţie de secvenţa anterioara;
  •  Dezvoltă gândirea astfel încât pornind de la o modalitate generală de
  • rezolvare a unei probleme elevul îşi găseşte singur răspunsul pentru o
  • problemă concretă;
  • Stimularea gândirii logice şi a imaginaţiei;
  • Metode pedagogice diverse;
  • Perspectiva relaţională este îmbunătăţită prin stabilirea unei relaţii umane şi sociale între educat şi educator.
  Insa pot fi enumerate si cateva dezavantaje:

  •  Folosirea în exces a calculatorului poate duce la pierderea abilităţilor practice, de calcul si de investigare a realităţii;
  •  Individualizarea excesivă a învăţării duce la negarea dialogului profesor – elev;
  •  Utilizarea la întâmplare a calculatorului, fără un scop precis în timpul orelor poate provoca plictiseala, monotonie;
  •  Costurile ridicate ale tehnologiei de ultimă oră ceea ce constituie un impediment pentru o bună parte a populaţiei României şi este accesibilă persoanelor cu o situaţie financiară bună.







sursa:http://www.elearning.ro



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tehnologii asistive pentru nevazatori

              Termenul de tehnologii asistive se referă la serviciile şi echipamentele utilizate de către persoanele cu dizabilităţi, pentru a compensa limitele impuse de dizabilitate şi pentru a întări şi accentua performanţele în 66 Marian Pădure învăţare, comunicare, independenţă, mobilitate şi de a avea un control mai mare asupra mediului, (Assistive Technology Act, 1991, 2004), iar termenul de tehnologii de acces (TA) se referă la echipamentele hardware şi aplicaţiile software, cu ajutorul cărora o persoană cu deficienţă, în cazul nostru, deficienţă de vedere, poate utiliza Tehnologia Informaţională şi de Comunicare (TIC), respectiv computer-ul, cu tot ceea ce ţine de acesta, inclusiv internet-ul şi serviciile de comunicare aferente acestuia (CATA, 2004). Caracteristicile TA sunt următoarele:  • facilitează persoanei cu deficienţă de vedere accesul la informaţia la care anterior nu avea acces independent;    • permite formarea de noi abilităţi de natură să faciliteze i

Utilizarea in actul educational a tehnologiilor asistive

              Așa cum este definit în legea federală și de stat, dispozitiv de tehnologie de asistare înseamnă orice element, piesă de echipament, sau un sistem de produs, modificate sau personalizate, care este utilizat pentru a crește, menține sau a îmbunătăți capacitățile funcționale ale copiilor cu dizabilități. Dispozitive de tehnologie de asistență variază de la un comutator simplu pentru un copil cu anumite limitări fizice la un dispozitiv sofisticat de comunicare pentru un copil cu insuficiență vorbire severă. Tehnologia de asistență oferă o metodă de a ocoli sau de a compensa problemele de comunicare, provocări fizice și / sau dificultățile de învățare și este considerat atunci când un student nu poate participa în mod eficient la curriculum.             Tehnologiile de asistență oferă soluții creative care să permită studenților cu handicap să fie mai independenti și mai productivi. Aceste instrumente pot ajuta, de asemenea, elevii cu dizabilități să participe mai deplin atâ