Treceți la conținutul principal

Tehnologii asistive pentru nevazatori

   
   
      Termenul de tehnologii asistive se referă la serviciile şi echipamentele utilizate de către persoanele cu dizabilităţi, pentru a compensa limitele impuse de dizabilitate şi pentru a întări şi accentua performanţele în 66 Marian Pădure învăţare, comunicare, independenţă, mobilitate şi de a avea un control mai mare asupra mediului, (Assistive Technology Act, 1991, 2004), iar termenul de tehnologii de acces (TA) se referă la echipamentele hardware şi aplicaţiile software, cu ajutorul cărora o persoană cu deficienţă, în cazul nostru, deficienţă de vedere, poate utiliza Tehnologia Informaţională şi de Comunicare (TIC), respectiv computer-ul, cu tot ceea ce ţine de acesta, inclusiv internet-ul şi serviciile de comunicare aferente acestuia (CATA, 2004). Caracteristicile TA sunt următoarele:
 • facilitează persoanei cu deficienţă de vedere accesul la informaţia la care anterior nu avea acces independent; 
  • permite formarea de noi abilităţi de natură să faciliteze integrarea socială şi profesională; 
 • permite efectuarea de sarcini, relativ independent şi într-un ritm asemănător cu al unei persoane fără deficienţe;
 • oferă suport în activităţile educaţionale şi în interacţiunile sociale. 
      Termenul de TIC a evoluat de la conceptul „Tehnologie a Informaţiei” („Information Tehnology” (IT), care se referă la elementele de bază ale tehnologiei computerizate: componente hardware şi software, precum şi la abilităţile solicitate pentru utilizarea eficientă a computerului (de exemplu, producerea de documente cu ajutorul unui procesor de text, sau în cazul nevăzătorilor – utilizarea cititoarelor de ecran, a imprimării Braille etc.). Noul concept „TIC” aduce o nouă dimensiune – aceea a comunicării, care alături de informare sunt concepute şi ca modalităţi de dezvoltare personală. În utimii ani, avându-se în vedere impactul TIC asupra dezvoltării socioeconomice şi asupra calităţii vieţii, acest concept se subsumează unora mai cuprinzătoare – „Tehnology – based society” şi „Knowledge-based society”. Conceptul „societate informaţională” se sincronizează cu mai multe concepte de mare actualitate, precum: societate postmodernă, societatea comunicării generalizate, societate fără bariere, tehnologie pentru toţi (tehnologii de acces), societate globală (Glava, 2006). Tehnologiile asistive mai sunt cunoscute şi sub denumirea de tehnologii de asistare sau tehnologii adaptive. 
       Nevăzătorii reprezintă categoria de utilizatori pentru care tehnologiile de acces reprezintă singura modalitate de utilizare a calculatorului şi a unor echipamente de calcul.

Afişajul Braille

Cel mai reprezentativ periferic de calculator conceput pentru nevăzători este afişajul Braille. Scopul afişajului Braille este de a reda prin caractere Braille informaţiile de natură descriptivă şi de natură textuală de care utilizatorul are nevoie pentru a putea interacţiona cu aplicaţiile.

Tastatura Braille

Deşi integrarea afişajelor Braille cu tastatura este normală la această oră, modelele vechi de afişaje Braille nu aveau şi tastatură. De fapt, integrarea tastaturii a fost posibilă numai din momentul în care tehnologia de fabricaţie a punctelor Braille a evoluat suficient de mult, încât miniaturizarea acestor dispozitive să fie posibilă.


Aparate pentru citirea textelor tipărite

Un dezavantaj major al tehnologiilor asistive constă în faptul că se adresează mai ales persoanelor care cunosc bine utilizarea tehnicii de calcul şi comunicare.
Un aparat independent pentru citire (în sensul că nu are nevoie de un calculator pentru a funcţiona), conceput special pentru o utilizare extrem de facilă, trebuie să permită operarea printr-un număr cât mai redus de butoane, ideal prin apăsarea unui singur buton.







Sursa: http://www.baum.ro

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Utilizarea in actul educational a tehnologiilor asistive

              Așa cum este definit în legea federală și de stat, dispozitiv de tehnologie de asistare înseamnă orice element, piesă de echipament, sau un sistem de produs, modificate sau personalizate, care este utilizat pentru a crește, menține sau a îmbunătăți capacitățile funcționale ale copiilor cu dizabilități. Dispozitive de tehnologie de asistență variază de la un comutator simplu pentru un copil cu anumite limitări fizice la un dispozitiv sofisticat de comunicare pentru un copil cu insuficiență vorbire severă. Tehnologia de asistență oferă o metodă de a ocoli sau de a compensa problemele de comunicare, provocări fizice și / sau dificultățile de învățare și este considerat atunci când un student nu poate participa în mod eficient la curriculum.             Tehnologiile de asistență oferă soluții creative care să permită studenților cu handicap să fie mai independenti și mai productivi. Aceste instrumente pot ajuta, de asemenea, elevii cu dizabilități să participe mai deplin atâ

Evolutia tehnologiei si procesul educational

    Cel mai important rol în influenţarea vieţii contemporane îl deţine astăzi, incontestabil, tehnologia. Puterea mediului tehnologic a devenit atât de evidentă, încât oamenii resimt cu toţii o presiune strivitoare în existenţa cotidiană din partea unui sistem integrator. În urmă cu caţiva zeci de ani educaţia primită în şcoală putea să fie, în cele mai multe cazuri,    suficientă pentru întreaga viaţa a unui individ, astăzi situaţia schimbându-se dramatic.                 Educaţia omului modern trebuie să depăşească stadiul de educaţie orientată pe nivel (limitată ca număr de cursanţi şi perioadă de timp) şi să se orienteze către o educaţie continuă, capabilă să îl pregatească pe individ oriunde      s-ar afla şi nelimitat în timp.                  Nu demult, calculatorul era un obiect rar şi exotic, fiind considerat un lux la care mulţi oameni din România nici nu îndrăzneau să viseze şi spuneau că este ceva inutil pentru omenire, o pierdere de timp.                   Însă anii a