Treceți la conținutul principal

Importanta serviciilor asistive in tulburarile de comunicare


Foarte multi copii prezinta tulburari de limbaj, insa parintii cred ca e doar o problema de timp pana cand acestia vor incepe sa vorbeasca sau sa scrie corect. In multe cazuri problemele limbajului se rezolva odata cu trecerea timpului , alteori insa este nevoie de o interventie logopedica din partea unui specialist.

O dizabilitate cu siguranta implica limite functionale care au fost cauzate de o boala sau un accident. In unele situatii limitele se pot atenua, de exemplu, o persoana cu auz redus poate folosi o proteza auditiva menita sa-i redea auzul; cei cu vedere redusa folosesc ochelari sau lentile de contact. Activitatile de zi cu zi pot fi foarte dificile pentru o persoana cu handicap din cauza durerilor, dificultatii de a se misca sau comunica sau invata, insa acceptarea din partea societatii ar reduce semnificativ efectele dizabilitatii.
Daca barierele sociale si ambientale ar fi eliminate, persoanele cu disabilitati ar avea in realitate oportunitati egale cu persoanele fara handicap.
Instrumentele asistive pot ajuta prin imbunatatirea functiilor fizice sau mentale, compensarea un defect, prevenirea inrautatirii conditiei de sanatate, creste capacitatea de a invata sau chiar inlocuie membre amputate.
Serviciile asistive includ sprijinul acordat persoanelor cu dizabilitati sau insotitorilor lor in alegerea, achizitionarea sau folosirea instrumentelor adaptive. De asemenea includ evaluarea functionala si intruire cu ajutorul instrumentelor si produselor demostrative, si in achizitionarea sau inchirierea lor.

Instrumente de comunicare
Produse si echipamente proiectate sa ajute cu deficiente de vorbire sau dificultati de comunicare in scris. Cele mai simple sunt paginile inscriptionate cu imagini sau litere pe care persoana respectiva indica succesiuni de imagini sau litere pentru a comunica o idee. Se poate vorbi, de asemenea, de computere sofisticate sau de scanere auditive sau vizuale. Sub-categoriile uzuale sunt:
  • Instrumente de comunicare verbala si augmentativa - necesita metode alternative de comunicare a nevoilor, sentimentelor, ideilor si perceptiilor prin folosirea instrumentelor electronice si non-electronice care furnizeaza mijloacele de transmitere si receptie pentru persoanele cu deficiente in vorbire. Includ tablete de comunicare, sintetizatoare vocale, programe si echipamente "text-to-speech" (transforma textul in sunet), baghete care se ataseaza de cap printr-o banderola, indicatoare luminoase, echipamente telefonice, etc.
  • Instrumente pentru scriere si tastare - includ instrumente tactile, instrumente Braille, instrumente pentru ortografiere, software care anticipeaza cuvinte, masini de scris modificate, portabile, etc. In general includ produsele care faciliteaza si utilizarea computerului, ele fiind incluse in categoria urmatoare




Sursa: http://blog.psihologiebacau.ro

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tehnologii asistive pentru nevazatori

              Termenul de tehnologii asistive se referă la serviciile şi echipamentele utilizate de către persoanele cu dizabilităţi, pentru a compensa limitele impuse de dizabilitate şi pentru a întări şi accentua performanţele în 66 Marian Pădure învăţare, comunicare, independenţă, mobilitate şi de a avea un control mai mare asupra mediului, (Assistive Technology Act, 1991, 2004), iar termenul de tehnologii de acces (TA) se referă la echipamentele hardware şi aplicaţiile software, cu ajutorul cărora o persoană cu deficienţă, în cazul nostru, deficienţă de vedere, poate utiliza Tehnologia Informaţională şi de Comunicare (TIC), respectiv computer-ul, cu tot ceea ce ţine de acesta, inclusiv internet-ul şi serviciile de comunicare aferente acestuia (CATA, 2004). Caracteristicile TA sunt următoarele:  • facilitează persoanei cu deficienţă de vedere accesul la informaţia la care anterior nu avea acces independent;    • permite formarea de noi abilităţi de natură să faciliteze i

Utilizarea in actul educational a tehnologiilor asistive

              Așa cum este definit în legea federală și de stat, dispozitiv de tehnologie de asistare înseamnă orice element, piesă de echipament, sau un sistem de produs, modificate sau personalizate, care este utilizat pentru a crește, menține sau a îmbunătăți capacitățile funcționale ale copiilor cu dizabilități. Dispozitive de tehnologie de asistență variază de la un comutator simplu pentru un copil cu anumite limitări fizice la un dispozitiv sofisticat de comunicare pentru un copil cu insuficiență vorbire severă. Tehnologia de asistență oferă o metodă de a ocoli sau de a compensa problemele de comunicare, provocări fizice și / sau dificultățile de învățare și este considerat atunci când un student nu poate participa în mod eficient la curriculum.             Tehnologiile de asistență oferă soluții creative care să permită studenților cu handicap să fie mai independenti și mai productivi. Aceste instrumente pot ajuta, de asemenea, elevii cu dizabilități să participe mai deplin atâ

Evolutia tehnologiei si procesul educational

    Cel mai important rol în influenţarea vieţii contemporane îl deţine astăzi, incontestabil, tehnologia. Puterea mediului tehnologic a devenit atât de evidentă, încât oamenii resimt cu toţii o presiune strivitoare în existenţa cotidiană din partea unui sistem integrator. În urmă cu caţiva zeci de ani educaţia primită în şcoală putea să fie, în cele mai multe cazuri,    suficientă pentru întreaga viaţa a unui individ, astăzi situaţia schimbându-se dramatic.                 Educaţia omului modern trebuie să depăşească stadiul de educaţie orientată pe nivel (limitată ca număr de cursanţi şi perioadă de timp) şi să se orienteze către o educaţie continuă, capabilă să îl pregatească pe individ oriunde      s-ar afla şi nelimitat în timp.                  Nu demult, calculatorul era un obiect rar şi exotic, fiind considerat un lux la care mulţi oameni din România nici nu îndrăzneau să viseze şi spuneau că este ceva inutil pentru omenire, o pierdere de timp.                   Însă anii a